typ koparki charakteryzującej się ciągłym procesem kopania
Koparka wielonaczyniowa
Koparka wielonaczyniowa kołowa przestrzenna
Koparka wielonaczyniowa ? typ koparki charakteryzującej się ciągłym procesem kopania, wyposażonej w wiele naczyń kopiących (czerpaki lub skrobaki) umieszczonych w równych odstępach na łańcuchu lub kole.
Maszyny stosowane w górnictwie odkrywkowym (kopalniach węgla brunatnego, rudy, gliny), przy wykopach szerokoprzestrzennych, skarpowania nasypów, na składach materiałów sypkich. Są jednymi z największych maszyn do robót ziemnych; ich rozmiary przekraczają długość 200 m i wysokość 100 m, masa ponad 13.000 ton a wydajność ponad 200.000 m? urobku na dobę.
Z mniejszych maszyn tego typu są stosowane do kopania rowów, w wykonaniu jako koparki wielonaczyniowe wzdłużne.
Historia
Zanim pojawiają się pierwsze koparki wielonaczyniowe, przez wiele stuleci wcześniej stosuje się szereg rozwiązań pogłębiarek wykorzystujących układ wieloczerpakowy. Powstanie pierwszych koparek wielonaczyniowych stanowiło kolejny etap w zastosowaniu tego układu do robót ziemnych, tym razem na lądzie. Pierwsze tego typu maszyny powstają w połowie XIX w.:
1827 r. ? projekt1 koparki wielonaczyniowej Poirot de Valcourta; nic nie wiadomo o realizacji projektu
1859 r. ? patent Alfonso Couvreuxa2 na koparkę wielonaczyniową; zbudowano kilka takich maszyn; koparki te były stosowane przy budowie Kanału Sueskiego
1880 ?1884 r. ? podobne maszyny w tym okresie produkuje niemiecka firma ?LMG?; koparki tej firmy stają się jedną z najpopularniejszych maszyn w Europie stosowanych przy budowie linii kolejowych i kanałów wodnych
1905 r. ? pierwsza koparka z kołowym układem wieloczerpakowym; maszyna zbudowana w Kalifornii i stosowana do wykonywania rowów melioracyjnych.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Koparka
Budowa koparkoładowarki
Budowa koparkoładowarki
Podstawowe zespoły koparkoładowarki to:
podwozie,
nadwozie,
układy robocze.
Podwozie
Podwozie stanowi rama spoczywająca na dwóch mostach napędowych. Most przedni skrętny zamocowany jest wahliwie do ramy, tylny zaś sztywnie. Zapewnia to uzyskanie poprzecznego przechyłu mostu przedniego i utrzymanie stałego kontaktu kół z podłożem.
Nadwozie
Nadwozie składa się z kabiny operatora zamontowanej do ramy, maski silnika, błotników i podestów roboczych, zbiorników oleju i paliwa. W kabinie znajdują się dźwignie sterujące osprzętem roboczym, kierownica do sterowania maszyną, pulpity ze wskaźnikami do kontroli prawidłowej pracy i przyciski. Konstrukcja ROPS/FOPS zapewnia operatorowi bezpieczeństwo przed zgnieceniem pod ciężarem maszyny w przypadku jej przewrócenia się. Zabezpiecza go także przed spadającymi przedmiotami.
Układy robocze
UkÅ‚ady robocze, Å‚adowarkowy i koparkowy, zapewniajÄ… wysokÄ… trwaÅ‚ość i niezawodność dziaÅ‚ania. Åadowarkowy ukÅ‚ad roboczy umożliwia osiÄ…ganie optymalnych kÄ…tów wysypu w caÅ‚ym zakresie pracy ukÅ‚adu. Charakteryzuje siÄ™ dużym udźwigiem, dużą siÅ‚Ä… wyrywajÄ…cÄ… oraz dużą odpornoÅ›ciÄ… na obciążenia dynamiczne. Koparkowy ukÅ‚ad roboczy jest typu podsiÄ™biernego, obrotowy z amortyzacjÄ… obrotu, z przesuwem poprzecznym, o dużej wytrzymaÅ‚oÅ›ci mechanicznej i stabilnoÅ›ci2.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Koparko%C5%82adowarka
Awaria sprzętu budowlanego
Każdy sprzęt wcześniej, czy później podlega zużyciu lub zniszczeniu, pod względem czy to poszczególnych części, czy całych układów. To samo dotyczy oczywiście maszyn budowlanych, które jako ciężki sprzęt należy odpowiednio eksploatować i odpowiednio nimi operować. W przypadku awarii tego typu sprzęt należy koniecznie przekazać do serwisu, który zajmie się wymianą poszczególnych elementów i zregeneruje daną maszynę. Taki serwis powinien oferować kompleksowe remonty maszyn, zarówno w formie stacjonarnej, jak i mobilnej (z dojazdem do klienta), zwłaszcza w przypadku awarii niespodziewanych, które wymagają ekspresowej interwencji.